info@aaaelektronika.cz +420 722 702 122

Test filtru IsoTek Titan One na Hi-Fi Voice

Není v tuto chvíli patrně známější výrobce napájecího příslušenství pro audio-video segment, než je britský IsoTek, založený hyperaktivním Keithem Martinem. Nejnovějším počinem firmy jsou "buňky" v druhé nejvyšší sérii Mosaic (určené dle výrobce pro systémy s cenou cca 300 000,- až 1 000 000,- Kč), v praxi jde o oddělené filtry s jedinou zásuvkou, kdy je celý efekt soustředěný na jediný komponent, co by mělo minimálně teoreticky mít největší možný pozitivní vliv.

Zatímco již testovaný model EVO3 Genesis One generuje "od píky" dokonalou napájecí sinusoidu, ale zvládne maximální odběr do 100 Wattů a hodí se tak pro zdrojové komponenty, doplňující EVO3 Titan One je určen pro zesilovače, respektive cokoliv (subwoofery, aktivní reprosoustavy,...) potřebujete čistě napájet až do odběru 3,68 kW.

Filtr je vestavěný ve fortelném úzkém a dlouhém těle z tlustých hliníkových profilů, můžete jej ještě kvůli lepšímu větrání umístit na vysoké hroty. Vedle sebe můžete pak natěsnat "tělo na tělo" až 6 jednotek, které zaberou jedno standardní rackové místo. Že filtr není jen tak nějaká hračka naznačuje jeho hmotnost 10 kg při hloubce 47 cm, šířce 7,5 cm a výšce 12,5 cm.

2018 03 29 TST IsoTek EVO3 Titan One 2

Při pohledu zepředu uvidíte krom typového označení jen jedinou maličkou stavovou diodu a zhruba polovinu výšky panelů zabírající vroubkování, které je snad estetické, snad má i napomoci chlazení, neb filtry se i díky své kompaktnosti relativně prohřejí (ale jen do příjemného tepla, nikoliv do horka).

Horní i spodní stěna jsou bohatě perforované, filtr standardně stojí na měkkých podložkách, ale instalace hrotů je důrazně doporučená.

Zadní stěna je pak plná zásuvek, jsou tu tři, doplněné o kolébkový vypínač a přístup k pojistce. Vstupní 16A zásuvka typu C19 zajišťuje dostatečný přísun proudu, výstupní zásuvka je klasická. Třetí zásuvka typu powerCON slouží pro sériové propojení filtrů z této série - ze zdi tak můžete vést jen jediný kabel a spojit Titan One a Genesis One do jednoho celku, pochopitelně pak s Genesis One až na konci.

2018 03 29 TST IsoTek EVO3 Titan One 3

Vnitřní konstrukce stojí na technologii Direct Coupled Design, identické třeba s referenčním modelem Genesis z Ultimate Series. Filtr potlačuje až 82 dB RFI při 50 ohmovém standardu a to od úrovně 5 Hz. Vnitřní kabeláž je postříbřená měď s dlouhými krystaly (PCOCC) v teflonovém dielektriku.

IsoTek EVO3 Titan One už je zhruba půl roku členem naší "audio domácnosti" - za tu dobu hrál samozřejmě s Normou Revo IPA-140, Cambridge CXA80 nebo Naim Nait XS i Naim NAP 250, hrál i s Grandinote Shinai, YBA IA350 nebo třeba Rotel RA-1592, hrál i s Advance Paris BX2 (byť tady spíše na krátké porovnání jak hraje ten samý zesilovač "s" a "bez") nebo Emotiva A-300. Zkoušeli jsme ho i jako filtr pro zdrojové komponenty, ale tam je výrazně účinnější EVO3 Genesis One, který stojí obdobné peníze. Srovnávali jsme se všemi filtry, co máme nebo jsme měli k dispozici - IsoTek EVO3 Sirius, EVO3 Corvus, EVO3 Solus, ale také s Power Module lištou od Mudra Akustik, kde bylo zařazeno jak 200 VA trafo, tak filtrovací blok. Používali jsme pro napájení dovnitř i ven vždy kabely Nordost Heimdall 2. Poslouchalo se primárně přes kombinaci s Harbeth Monitor 30.

2018 03 29 TST IsoTek EVO3 Titan One 6

Na basové části skladby "How deep is your love" od The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644) bylo po zapojení filtru znát citelné utažení, provázené samozřejmě i pocitem mírného úbytku objemu. Moc se nám líbilo, jak bas zkonkrétněl, brnknutí struny bylo výrazně tvrdší, razantnější a nástup tónu jako kdyby získal větší švih. Máte najednou pocit, že muzikanti se na hudbu víc soustředí, že jsou preciznější a celé je to prostě o řádný krok dospělejší. Není to krůček, ale skutečný, razantní krok.

Hlas Ann Hampton Callaway v "Blue Moon" ("Blues in the night" | 2006 | Telarc | CD-83641) jako kdyby se posunul blíž - cítíte, jak se vše jakoby zklidní a z pozadí zmizí jakýsi šum či nervozita, jichž jste si předtím vlastně vůbec nebyli vědomi. Jakmile ale EVO3 Titan One začne fungovat, přednes je jednoduše řečeno čitelnější, transparentnější a energičtější, hlas je živější jako celek a hodí se na něj i okřídlený popis v tom smyslu, že je "méně reprodukovaný". Filtr totiž zajistí i pocit větší jistoty zvuku.

2018 03 29 TST IsoTek EVO3 Titan One 8

Velmi zřetelný je vliv filtrace také u jemných zvuků, jaké produkují všechna ta cinkátka, břinkátka, chrastítka, prostě všechny ty bicí a strunné elementy, které Pat Metheny použil k vytvoření hudby ve své "Spirit of the Air" z desky "Orchestrion" (2010 | Nonesuch | 7559-79847-3). Jeden každý tón v celé té spleti jako by byl lépe definovaný, konkrétnější a snáze dostupný, vnímáte intenzivněji vrstevnatost skladby, můžete výrazně snáze sledovat linku jen jediného nástroje a nebo vnímat hudbu jako celek, všechno je citelně přirozenější a nenáročnější, děje se to samozřejměji. Není to šokující efekt, ale ústí v pocit, že všechno hraje tak nějak víc nahlas, aniž byste pohnuli hlasitostí, všechno je razantnější, objemnější a jasnější.

Opravdu zřetelný vliv měl pak filtr na dynamiku všech zkoušených zesilovačů a - tak jak je to u filtrace pravidlem - čím levnější stroj to byl, tím výraznější vliv se projevil, byť nutno přiznat, že i poctivě navržené stroje prostě hrály tak nějak snáze. Poznáte to hodně na dynamice velkých orchestrů jako je RSO Berlin řízený Riccardem Chaillym, když hrají Orffovu "O Fortuna" ("Carmina Burana" | 1984 | Decca | 411 702-2). Je to jako kdyby zesilovač najednou měl signifikantně více výkonu, výbuchy hudby jsou jasně sebejistější, emotivnější a energičtější.

2018 03 29 TST IsoTek EVO3 Titan One 7

Nejen ale v rozmáchlé dynamice přináší EVO3 Titan One větší jistotu - tu vnáší i na úrovni prezentace jemných detailů. Díky jednoznačně tiššímu signálovému pozadí máte pocit, že hudba lépe vystoupí z reprosoustav, že toho slyšíte víc, aniž byste nutně mohli identifikovat co konkrétně přibylo, hudba je ale rozhodně pocitově blíž. Třeba v Davisově "Pharaoh´s Dance" ("Bitches Brew" | 1999 | Columbia | C2K 65774) jsou najednou slyšet celkem výrazně i lecjaké jemné zvuky a drobnosti z pozadí, takový ten ambientní šum, tu vrznutí, tam další zvuky a celé to podtrhuje pocit větší komplexnosti nahrávky, než jak ji vnímáte bez filtru.

Přesnější reprodukce stojí i za pocitem lepšího stereo obrazu, který jako kdyby se jednoduše řečeno nafoukl - muzikanti z The Paperboys ve "Waiting" ("Closer to the Music vol. 3" | 2009 | Stockfish | SFR 357.4009.2) mají přirozeněji působící nástroje co do proporcí a vnímáte, že tam, kde je dobře zvládnutá lokalizace, kde má scéna skutečně hloubku, tak tam filtr nechá váš systém vytvořit skutečně působivou, sebejistě konkrétní až holografickou rekonstrukci trojdimenzionálních informací.

2018 03 29 TST IsoTek EVO3 Titan One 5

Filtr pak nemění charakter toho, jak se váš zesilovač chová, spíše jako kdyby mu dával naopak možnost intenzivněji projevit svůj charakter. I na tak jednoduché skladbě, jako je "Like a soldier" Johnnyho Cashe ("American Recordings" | 1994 | american | 0602537351145) vnímáte ten sebevědomější přístup, energičtější, jaksi transparentnější a intenzivnější, ať už mluvíme o kterémkoliv ze zesilovačů. Někde je rozdíl výrazný, někde méně, vždy tam ale je a vždy máte pocit, že je snazší soustředit se na hudbu, že si vás více získává.

Keith Martin a jeho tým v IsoTek zjevně vědí, čeho a jak chtějí dosáhnout. A zdá se, že nová koncepce "buňkových" filtrů pro jednotlivé komponenty funguje excelentně. O přínosu zcela čisté sinusoidy pro zdrojové komponenty u EVO3 Genesis One není vůbec třeba hovořit, je to ale i EVO3 Titan One, který zanechává excelentní dojem. Je báječné, jak snadno, energicky a sebevědomě začne hudba hrát, jak čistěji působí, jak je vše usazenější, preciznější a čitelnější - tenhle filtr není rozhodně levnou záležitostí, ale rozhodně funguje a funguje výtečně. Je to excelentní způsob, jak zajistit svým high-endovým komponentům podmínky, aby mohly hrát skutečně na 100% - a možná budete leckde překvapeni, jak dobré to pak může být.

--- --- --- --- ---

KLADY

+ skvělé fyzické zpracování

+ zřetelný přínos zejména v pocitu dynamiky a čitelnosti

+ jeden z nejlepších filtrů pro vysokoodběrové komponenty

+ zřetelně tišší signálové pozadí

ZÁPORY

- nic podstatného, pokud jste připraveni zaplatit za špičkové řešení


Autor: Daniel Březina

Zdroj: online magazine Hi-Fi Voice

Tento web zpracovává soubory cookies pro zlepšování prostředí webových stránek, pro analytické účely a pro personalizaci reklam. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Další informace